دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1401 - 08:09
اقدامات لازم در سفرهای نوروزی،

«ضرورت توجه به پروتکل های بهداشتی در نوروز 1401» 

حدود دو سال است که با کرونا دست وپنجه نرم می کنیم ، یادمه اوایل که نزدیک عید نوروز بود  همه فکر می کردیم که عید می توانیم در کنار فامیل جشن بگیریم اما نه تنها نوروز ۹۹ بلکه عید ۱۴۰۰ نیز سفره هفت سین  تنها چیده شد و در کنار اعضای خانواده خودمان به دور از دید وبازدید بودیم.
کد خبر : 649567
سیدمسعود داودی سرپرست دانشگاه آزاد لنجان


به گزاش خبرنگار گروه جامعه خبری آنا، حدود دو سال است که با کرونا دست وپنجه نرم می کنیم ، یادمه اوایل که نزدیک عید نوروز بود  همه فکر می کردیم که عید می توانیم در کنار فامیل جشن بگیریم اما نه تنها نوروز ۹۹ بلکه عید ۱۴۰۰ نیز سفره هفت سین  تنها چیده شد و در کنار اعضای خانواده خودمان به دور از دید وبازدید بودیم ، کرونا  با آمدنش نشان داد با هیچ کسی شوخی ندارد و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را بهترین فرصت برای شیوع و انتقال می داند. 



« نوروز 99 و1400 چگونه گذشت»
در نوروز 99 و1400 با وجود منع سفر نوروزی برخی بدون جدی گرفتن این بیماری بار و بندیل سفر خود را بستند  و راهی مسافرت و گشت و گذار در شهرهای مختلف شدند،آنچنان که گویی کرونا وجود ندارد و با این کار زندگی همه خصوصا  عزیزانشان را به خطر انداختند. این همه تذکر از سوی مسئولان ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای جلوگیری از سفرهای نوروزی کافی نبود؟ چون مردم  سفرهای نوروزی را در برنامه خود داشتند و به فکر این نبودند که ممکن است جان خود، عزیزان و یا هموطنان را بگیرند.
به همین منظور مسئولان اجرایی برای  منع سفرهای نوروزی استان ها و عدم پذیرش مسافران در ایام نوروز طرحی به همراه جریمه های نقدی را اجرا کردند. برخی از مسئولان استانی هم عنوان کرده بودند که هموطنانی که قصد مسافرت به استان ما  را دارند باید بدانند که در مرکز استان هیچ جایگاهی برای اسکان و خدمات رسانی به مسافران نوروزی پیش بینی نشده است و از پذیرایی آنها معذور هستیم اما با این حال سفرهای نوروزی همچنان ادامه داشت و به دلیل این بی احتیاطی ها خیلی ها درگیر کرونا شدند یا فوت کردند. 
این جریان باعث شد در سراسر کشورمنع سفر، رعایت فاصله گذاری، پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و برگزار نکردن مراسم عروسی و عزا به عنوان اصولی ترین کارهایی شود که مردم باید انجام دهند تا این ویروس کنترل و مهار شود که خوشبختانه بعد از آمدن واکسن کرونا تا حدودی کنترل شد وآمارهای مرگ میر کاش یافت .
«ضرورت پروتکل های بهداشتی در نوروز 1401»
با نزدیک شدن به نوروز 1401 هم  توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام عید وسفراز ضرورتهایی است که قطعا باید به آن توجه شود تا اومیکرن در بین مسافران گسترش پیدا نکند البته که نوروز امسال متفاوت تر از دو سال پیش است چون با همگانی شدن واکسن تا حدودی ویروس کرونا کنترل شده است اما این موضوع نباید موجب عدم رعایت پروتکل های بهداشتی شود .
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در گفت‌وگویی  درباره آخرین پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی ابلاغ شده برای سفرهای نوروزی  گفته ؛ همه مسافرانی که می‌خواهند در ایام نوروز از وسائل حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای سفرشان استفاده کنند حتما باید کارت واکسن را به همراه داشته باشند و حتی در صورت واکسیناسیون اگر علائم بیماری داشته باشند نمی‌توانند از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی اظهارکرد: مردم در هنگام استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی اگر شاهد بروز تخلفات به ویژه در حوزه پروتکل‌های بهداشتی بودند می‌توانند با سامانه تلفنی 141 سازمان راهداری یا سامانه پیام‌کوتاه 2000141 ارتباط برقرار کرده و شکایت‌های خود را اعلام کنند که در این صورت با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.
داریوش باقرجوان در ادامه خاطر نشان کرد: مسافران به محض این‌که شکایت خود را اعلام کنند از آنها اطلاعات مورد نیاز دریافت خواهد شد و پس از آن به این مسافران کد رهگیری دارای شناسه‌ای خواهیم داد تا نتیجه را به آنها اعلام کنیم.
باقرجوان اظهار کرد: پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا مشمول سفرهای جاده‌ای با اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه پلاک عمومی خواهد شد، پایانه‌های مسافری و مدیریت آن با شهرداری‌ها است اما از لحظه‌ای که مسافر می‌خواهد از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کند وظیفه نظارت، کنترل و مدیریت با سازمان راهداری است بنابراین علائم ظاهری همه مسافران قبل از سوار شدن چک خواهد شد و به مسافران توصیه می‌کنیم در صورتی که علائم بیماری دارند به هیچ وجه به پایانه‌های مسافری مراجعه نکنند.



وی در خاتمه گفت: در صورتی که یک مسافر دارای علائم ظاهری و مشکوک به کرونا سوار وسائل حمل و نقل عمومی شود مرتکب تخلف شده و با او برخورد خواهد شد و توصیه کردیم که در اولین ایستگاه که مسافر می‌تواند پیاده شود آن را از وسیله نقلیه مورد نظر پیاده کرده و از دیگر مسافران جدا کنند.


با توجه به این گفته ها به نظر می رسد با وجود واکسیناسیون همگانی  در نوروز 1401 برای سفرهای نوروزی شرایط ویژه وسختی گذاشته شده است تا با رعایت آن خسارت های جانی کم تر شود امید است که با این شیوه اجرایی امسال سالی به دور از بیماری ومریضی باشد.


ساراصادقی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته